( semua bbm ini adalah hak milik penulis )
HARAP MAAF, KOLEKSI FOTO BBM AKAN DIMUAT TURUN SECARA BERSAMBUNG,TERUSKAN BERSAMA SAYA !
RASIONAL :
MUAT TURUN BERSAMBUNG........kc’s
Menyediakan BBM, bahan permainan, bahan multimedia dan merancang strategi P&P berdasarkan tahap penerimaan murid dalam setiap kumpulan.
Penghasilan BBM ini, berdasarkan pemerhatian terhadap minat dan respon murid untuk belajar melalui permainan bahasa yang bewarna-warni dan menarik. Murid- murid berupaya mengingat dan mempelajari pembelajaran melalui sentuhan kepada objek ringkas di sekeliling mereka. Sejujurnya saya membina BBM ini bermula dari tahun pertama saya dilantik menjadi guru Pemulihan khas. Penghasilan koleksi BBM ini juga saya sediakan atas pemerhatian dan rujukan juga idea sendiri. Memandangkan saya sering menghasilkan BBM, saya mengambil peluang menghimpunkan koleksi ini dalam bentuk foto dan juga dilengkapi manual permainan bahasa bagi rujukan saya pada masa akan datang.
Murid-murid juga cenderung kepada permainan yang berkonsepkan ‘siapa cepat dia dapat’ di mana melalui permainan bahasa ini akan menguji kecekapan dan keberkesanan P&P yang telah diajar pada hari berkenaan. Pemberian token juga saya sediakan bagi menggalakan murid mengumpul mata ganjaran yang boleh ditukar kepada hadia-hadiah menarik seperti alat tulis dan sebagainya. Penghasilan BBM ini meliputi pengajaran kemahiran awal abjad,voKal,kv,kvkv,kvk,kvkvkv ), namun BBM ini boleh disesuaikan kepada kemahiran-kemahiran lain yang masih menggunakan konsep dan bahan yang sama.
PERTUKARAN TOKEN |
LACI SIMPANAN TOKEN |
Penghasilan BBM ini amat murah, mudah dan fleksible. Penghasilan BBM ini juga berdasarkan rancangan harian yang diajar setiap hari persekolahan. Saya perlu kreatif dan faham akan kehendak murid. Bahan sekeliling digunakan, saya hanya perlu menggunakan daya kreatif saya membina dan mencipta bahan yang menarik untuk diaplikasikan.
Saya juga mengenalpasti, murid-murid saya terlalu teruja sekiranya bahan yang mereka bawa dari rumah saya gunakan untuk dijadikan BBM.
Diharap penghasilan BBM ini dapat memberi panduan dan juga idea kepada semua termasuk diri saya. BBM ini juga boleh di tokok tambah penghasilannya pada masa akan datang, di samping guru-guru dapat membina BBM yang lebih menarik daripada BBM yang saya sediakan.
Sebagai bukti saya menggunakan BBM ini semasa P&P di kelas , pembaca boleh merujuk kepada kajian kes yang telah saya buat ke atas seorang murid.( Sila rujuk kajian kes)
Kata pujangga:
‘Jadilah guru yang menghibur murid’
‘jadilah guru yang tahu menggunakan masa’
‘jadilah guru yang pandai mengurus belanja’
‘Jadilah guru yang tahu erti budi’
KOLEKSI BBM 1. KOTAK BERACUN 2. PUZZLE 3. KAD RENYUK 4. KIPAS SIAPA BETUL 5. BALANG KRISTAL 6. RODA BERGAMBAR 7. ISIKAN SAYA 8. BOWLING KATA 9. PUZZLE KVKV 10. KIUB SUKU KATA 11. IKAN KATA 12. BALANG AJAIB 13. SANGKUT KATA 14. KERUDI DAN CD KATA 15. BUNGA KV 16. BUKU BERGRED 17. BUKU POP UP 18. HURUF TEBUK 19. TUJU SELIPAR 20. KOTAK MINDA 21. KEMBAR ABJAD 22. RANTING VOKAL 23. KON ABJAD 24. MARI MENGIRA 25. SUSUN ABJAD BESAR 26. SUSUN ANJAD KECIL 27. PADAN AYAT DAN GAMBAR KVKV 28. PERMAINAN AQUA ILMU 29. MARI BILANG 30. SAGA ANGKA HAK CIPTA TERPELIHARA : NOR AZIAH ABU BAKAR | 31. PAYUNG KVKVKV 32. KERUSI KUNCI 33. AWAN KVKVKV 34. SKUTER KV 35. DART KV 36. SELIMUT ABJAD 37. PASANGAN SAYA 38. BOM PERKATAAN 39. CD VKV 40. BACA VKV 41. KITAR SEMULA 42. TEMPUA VOKAL 43. DART TAMBAH 44. CANTUMKAN SAYA 45. ISIKAN SAYA 46. KENAL ANGKA 47. MARI KENAL 48. PENGAMATAN 49. JARI SAYA 50. BERAPA BILANGANNYA? 51. KERETA VOKAL 52. PANCING DAN BACA 53. KAWAN AKRAB 54. SEPANTAS KILAT 55. KIRA CEPAT 56. SUKA ANGKA 57. MARI CUBA 58. TELEFON BUAL 59. BOLA ANGKA 60. BOLA BAJAD 61. BOWLING KIRA ABM TAMBAHAN 62. VOKAL 63. ABJAD 64. MARI BACA 65. BACAAN BERGRED 66. TAMBAH-TAMBAH 67. PENGAMATAN 68. TAMBAH 69. PADANKAN 70. KVKVKV 71. SUSUN KATA |